4 februari 2020

Ilse Zethof

'Ik ga met mijn Brabantse tongval echt niet op de Aalsmeerse radio'

Naam: Ilse Zethof
Programma: 'DownTown Radio' en 'Young Ones'
Functie: programmamaker en communicatie
Doet: runnen van eigen communicatiebureau, getrouwde moeder van 3 kinderen wonend in Kudelstaart, doet communicatie voor Stichting Dag van je Leven en is medeoprichter van AalsmeerVandaag en Stichting DownTown Ophelia.

Sfeer: Zonnige maandagmiddag, binnen met een warm kopje thee.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Radio?
Vanuit mijn communicatieburen ben ik gaan schrijven voor de Nieuwe Meerbode. Dat heb ik zeven jaar gedaan. Ik heb zes jaar geleden AalsmeerVandaag opgericht samen met Arjen Vos en Han Carpay. Zo kwam ik met de radio in contact, want radio wilde ook wat meer nieuwsberichten publiceren op de site. Dat was ook de tijd dat de nieuwe website van de omroep werd gelanceerd en er telkens meer online nieuwsberichten werden geplaatst. Daarom kwam destijds ook de vraag aan AalsmeerVandaag om de nieuwsberichten die wij op de site zetten te laten inspreken of te herschrijven. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan.

Hoe is Radio Aalsmeer weer in beeld gekomen?
Ik ben niet zo zeer voor de radio zelf iets gaan doen, het was meer vanuit de achtergrond. Ik kwam met Esther Sparnaaij (bekend van het programma 'Echt Esther') in contact. Zij maakte toen 'Lets Go', een kinderprogramma. Aangezien ik zelf ook kinderen heb en vanuit mijn journalistieke kant ook al bezig was met diverse onderwerpen, hadden we op de achtergrond wel contact. Ik zei dan tegen haar wat ik leuk vond. Dus toen ik steeds vaker met de radio contact had, dacht ik, is het niet leuk om daar een keer verslag van iets te doen. Mijn middelste dochter Lotte heeft ook in een van de eerste uitzendingen van 'Let's Go to the Disco' gezongen.

Ik heb altijd gezegd: ik heb een Brabantse tongval dus ik ga echt niet op de Aalsmeerse radio. En ik praat ook vrij zacht en snel dus ik moest echt leren om rustig en harder te praten. Dat was wel even een dingetje. De eerste echte keer op de radio was tijdens het eerste jaar van 'Door de Mangel' (programma van Elbert Huijts, Mylène Huijts en Edgar van Hazendonk) waar ik 'gemangeld' werd. Ook was ik een keer te gast bij de Top 10 van… (programma van Rinus van Itterzon, Frank van Klingeren en Talitha van Itterzon) en ik werd wel eens geïnterviewd bij het 'Vrijdagavondcafé' (programma van Ron Leegwater) of 'Weekend Magazine'. Via mijn werk bij de lokale media ken ik ook veel radiomensen.

Een paar jaar geleden vroeg het bestuur of ik vanuit mijn communicatiebureau een luisteronderzoek wilde doen. Toen hebben we vijfhonderd mensen geïnterviewd op verschillende plekken in Aalsmeer en Kudelstaart. Daardoor raakte ik steeds meer betrokken bij Radio Aalsmeer.

Wat voor programma’s maak je?
Ik kwam steeds meer bij Radio Aalsmeer door het kinderprogramma 'Lets Go'. Dat deed Kim Maarse samen met Laurens Niezen en Jonas Ponsen, maar Kim stopte ermee. Ik vond het zo sneu voor de jongens van vijftien en achttien, maar ook voor Kim dat het programma moest stoppen. Dus toen heb ik gezegd: ‘ik help jullie wel, maar ik ga zelf niet presenteren, want het is tenslotte een jeugdprogramma’. Ik ben wel op de achtergrond mee gaan helpen en dat doe ik nog steeds. Nu onder de naam 'Young Ones' voor iets oudere jongeren. Zij zijn immers iets ouder geworden en ik heb ook geen kinderen meer op de basisschool.

Kim Maarse deed ook 'DownTown Radio' (nu een programma van Rinus van Itterzon, Dennis Wijnhout en Ilse Zethof) en ik organiseer DownTown Ophelia. Ik had daarom al heel veel contact met haar en met Dennis Wijnhout. Dus toen Kim stopte, vroegen ze mij of ik 'DownTown Radio' over wilde nemen. Dus moest ik wel presenteren, maar ik vond het eigenlijk wel heel erg leuk.

Voelde het als een grote uitdaging?
Nee, gek genoeg niet. Ik vond het niet heel erg moeilijk, maar wel dat ik dan rustiger moest praten. De onderwerpen deed ik al voor 'DownTown Radio', want het waren voor een groot deel mijn onderwerpen. Voor 'Young Ones' doe ik ook de onderwerpen, omdat het ook bekende wereld voor mij is en ik zelf kinderen heb. Inmiddels heb ik ook al op locatie gestaan. Op de braderie om daar een programma te presenteren. Het is vooral heel erg leuk en dan vooral als we gasten hebben. Zeker bij 'DownTown Radio' komen altijd mensen met een beperking. Dat is altijd een feestje. Ik kan natuurlijk heel goed met hen communiceren, omdat ik zelf een zoon heb met Downsyndroom. Zij vinden het altijd heel erg spannend als ze op de radio moeten komen. Dat is hetzelfde voor de kinderen bij 'Young Ones'.

Wat zijn dan precies jouw taken binnen de programma’s?
Ik ben er altijd bij om de kinderen gerust te stellen en ik stuur de jongens een beetje aan. Inmiddels is Laurens tijdelijk gestopt en nu hebben we Suradj Hiralal, maar hij wil absoluut niet presenteren. Dus nu heeft Jonas telkens een gastpresentator of -presentatrice, maar steeds iemand die jong is. Ik maak dan wel voor het grootste deel het draaiboek, maar ik zeg wel jullie moeten het doen. Helemaal loslaten vind ik af en toe nog lastig. Een programma duurt een uur en af en toe hebben we dan ineens tijd over. Dan ben ik inmiddels al op het internet aan het zoeken naar mogelijke onderwerpen. En ik ben diegene die op de tijd let.

Ik maak sinds een aantal weken ook nog de wekelijks persberichten. Dus zo blijf ik nog een beetje aan de communicatiekant. En ben ik buiten mijn eigen programma’s ook nog bij de radio betrokken. Iedereen die een stukje in de krant wil hebben, stuurt het naar mij. Ik herschrijf het dan en dan maak ik er een groot bericht van.

Hoe vond je het om voor het eerst live op de radio te zijn?
Dat was bij 'Door de Mangel'. Ik vond dat toch wel heel erg gek. Ik werd ook regelmatig gebeld voor korte interviews als ik ergens was bij een evenement als een soort verslaggever. Dat kwam, omdat ik bij heel veel dingen betrokken ben. 'DownTown Radio' was mijn eerste echte eigen programma. Ik kwam meteen met allemaal draaiboeken aanzetten zodat ze dat konden volgen. Het zijn echter ervaren radiomensen. Die hielden zich totaal niet aan het draaiboek. Daar moest ik wel even aan wennen.

Bij een informeel programma als voor kinderen en voor mensen met een beperking gaat het eigenlijk vanzelf. Het is dan echt wel heel gezellig in de studio en een feestje om dat te mogen doen. Ik heb nu geen draaiboeken meer. Van tevoren zeg ik wie er komen en welke muziek ze mogen draaien.

Wat vind je zo leuk aan het maken van radio?
Ik vind het heel leuk om naar de studio te komen en dan die sfeer daar te voelen. Ik vind het een hele leuke, maar ook professionele sfeer. Ook als kinderen dan heel zenuwachtig zijn, vind ik het leuk om ze gerust te stellen en te vertellen dat we gewoon een leuk gesprek gaan houden. Ik denk dat iedereen zich heel erg op z’n gemak voelt in de studio

Zie je een duidelijke groei binnen Radio Aalsmeer?
De mensen die erbij zitten allemaal een heel groot netwerk. Ik vind er hele goede radioprogramma makers tussen zitten. Het is zeker een serieuze zender. Natuurlijk heb je er ook programma’s tussen zitten die niet je stijl zijn, maar dat maakt het ook heel erg divers. We zijn erg geprofessionaliseerd. Er komen camera’s te hangen in de studio, zodat we op tv kunnen zien welke gasten er zijn. Een leuke combinatie van studiobeelden afgewisseld met beelden met oude foto’s van Aalsmeer of korte nieuwsberichtjes.

Hoe valt alles te combineren met je eigen bedrijf?
De valkuil is dat je vanuit huis werkt. Dus terwijl je thuis bezig ben met het huishouden moet je eigenlijk nog een interview uitwerken, een tijdschrift afmaken en een programma maken voor de radio. Maar ik vind alles wel heel erg leuk om te doen. Doordat je thuis werkt kan je ook veel van je eigen kinderen meenemen binnen de ideeën voor een programma. Zij zijn tenslotte de doelgroep waarvoor we het doen. Mijn jongste dochter gaat wel een mee of zoekt wel eens muziek uit.

Heb je een favoriet programma bij Radio Aalsmeer?
Ik ben fan van Ron Leegwater en als ik weet dat er een bekende is dan luister ik het vaak terug. Bij een programma zoals 'Door de Mangel' op maandavond doe ik dat vaak. En bij 'Top 10 van...' ook wel eens. In de auto heb ik het vaak aan staan. Bij 'Echt Esther' komen vaak hele diverse onderwerpen aan bod en dan luister ik dat vaak ook terug. Ik heb heel veel respect voor mensen die kunnen presenteren, programma’s kunnen maken en de techniek kunnen doen.

Wat is voor jouw de toekomst voor Radio Aalsmeer?
Dat ze net zoals bij RTV Amstelveen reportages gaan maken voor de tv. Dus dat je dan niet alleen live vanaf een evenement uitzendt, maar dat je een soort tv-zender wordt. Financieel kan dit natuurlijk wel een dingetje zijn. Iedereen doet het immers vrijwillig. De apparatuur is allemaal hartstikke duur, maar het zou wel heel erg leuk zijn.

Ook in combinatie met DownTown Ophelia zouden beelden vanaf dit evenement heel erg leuk zijn. We staan daar nu wel met ons glazen huis, maar alleen met een microfoon. Je wil natuurlijk niet alleen gehoord, maar ook gezien worden.

Tekst: Thamar van den Bergen
Foto: Richard Zethof

Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer

Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl

×